
Van goed eten naar viral content: 7 fotografie-tips voor restaurants
Een lekker gerechtje is niet meer genoeg in de wereld van social media marketing. Restaurants moeten tegenwoordig “Instagramgerechten” voorschotelen: gerechten die er ook perfect uitzien op de foto. Want de waarheid is: voor veel gasten begint de beleving en de voorpret al bij het zien van je gerecht op hun telefoon.
Onderzoek van Instagram toont aan dat social media posts over eten 40% meer engagement krijgen dan gemiddelde posts. Dus meer likes, kliks, reacties, hartjes, et cetera. Voor restaurants betekent dit gratis marketing voor elk gerecht. Hoe maak je eten dat niet alleen lekker is, maar ook perfect scoort op social media?
Samen met foodfotograaf Emma van de Hoven, van food content producer Scrambled, geven wij praktische tips om je gerechten zo goed mogelijk te fotograferen voor je social media kanalen.
Tip 1: Gedurfde en kleurrijke presentatie
Creëer opvallende en kleurrijke gerechten die de aandacht trekken. Benut de heldere kleuren van verse ingrediënten zoals kruiden en groenten. In de natuur vind je de mooiste kleuren – van het diepe groen van basilicum tot het paarsrode van radijs. Verse ingrediënten voegen niet alleen kleur toe, maar geven ook de indruk van kwaliteit en versheid.
‘Contrast werkt ook goed’, tipt Emma. ‘Gebruik een contrasterende kleur ten opzichte van de kleur van je product. Dan geeft de foto een unieke uitstraling en zorgt ervoor dat het product er meer uitspringt.’
(foto credits: Scrambled)
Plaats je loaded fries gerecht bijvoorbeeld op een eenvoudige rustieke plank – de eenvoudige achtergrond laat kleurrijke toppings maximaal opvallen. Of maak voor een kleurrijk gerecht een regenboog van friet door onze verschillende varianten te combineren – van goudbruine frietjes tot oranje sweet potato fries. Perfect voor je friet-charcuteriebord: de nieuwste foodtrend met verschillende soorten friet. Bekijk hier nog meer tips voor een spectaculaire opmaak van je gerecht.
Tip 2: Persoonlijkheid en storytelling
De presentatie van gerechten wordt steeds belangrijker. Zorg dat die presentatie de unieke stijl en identiteit van je restaurant weerspiegelt. Heb je een laagdrempelige burgertent? Ga dan voor een stoere, royale opmaak. Run je een fine dining restaurant? Kies voor elegante, minimalistische presentatie van je gerechten.
Het social media profiel van je zaak moet natuurlijk passen bij jouw zaak. Dus deel ook foto’s van de setting; of je nou een klassiek eetcafé runt, of een authentieke frietzaak. Dat helpt om de beelden van je gerechten in de juiste context te plaatsen, en voegt een verhalend element toe.
Dat verhalende element - storytelling - is belangrijk, legt Emma uit: ‘Storytelling-elementen, zoals hieronder de stickers, voegen authenticiteit toe aan een beeld. Het doet hen denken aan hun eigen kinderen. Dit helpt om emotionele verbindingen met een merk - of restaurant - te creëren.’
(foto credits: Scrambled)
Je persoonlijkheid toon je ook door herkenbaar te zijn op social media: zorg dat de berichten die je plaatst met elkaar in verband staan. Gebruik bijvoorbeeld telkens dezelfde fotobewerking.
Tip 3: Perfect door imperfectie
'Maak het vooral niet te perfect’, geeft Emma ook als advies. ‘Een paar kruimels of wat bloem kunnen een foto realistischer laten aanvoelen. Te veel styling kan ervoor zorgen dat het er nep uitziet.’
(foto credits: Scrambled)
Tip 4: The sky is the limit
Creëer diepte door ingrediënten te stapelen of te schikken in lagen. Verticale presentatie prikkelt en maakt gerechten groter en indrukwekkender.
Bij loaded fries kun je bijvoorbeeld spelen met hoogte door verschillende lagen toppings te creëren. Begin met de friet, voeg sauzen toe, dan kaas, groenten en als laatste verse garnering, zoals bij onze loaded Grip ‘n Dip!
Diepte creëer je niet alleen door de presentatie van je ingrediënten, maar ook door de fotografietechniek, legt Emma uit. ‘Deze beelden maken gebruik van scherpte-diepte en focus. Door iemand dichter bij de camera te plaatsen en onscherp te maken, voelt het beeld persoonlijker aan, bijna alsof je zelf deel uitmaakt van het moment.’
(foto credits: Scrambled)
Tip 5: Oneven aantallen
Uit onderzoek van PMC/PubMed (2016) blijkt dat mensen oneven aantallen er prettiger uit vinden zien dan even aantallen. 3 sauzendruppels zien er natuurlijker uit dan 4. Laat ook lege ruimte op het bord om de focus op het gerecht te houden. Nog meer tips: leg het hoofdingrediënt nét niet in het midden en laat zo’n 30% van het bord leeg.
Tip 6: De juiste hoek
Emma: ‘Sommige gerechten komen het best tot hun recht van bovenaf, andere juist van opzij. De juiste hoek kiezen helpt om de belangrijkste kenmerken van je gerecht optimaal te laten zien.’
(foto credits: Scrambled)
Tip 7: Eten waar je van gaat watertanden
Tot slot, en het ligt misschien voor de hand, maar zorg dat de gerechten die je plaatst op social media er waanzinnig lekker uitzien op de foto! Ambachtelijke goudgele frietjes, druipende saus, glanzende churros...alles wat maar smaak en verlangen oproept!
Aan de slag
Met deze 7 fotografietips verander je elk gerecht in een eye-catcher voor social media. Begin met simpele dingen: betere kleuren, de juiste hoek of wat meer hoogte in je presentatie. Je hoeft geen professionele fotograaf te zijn – zelfs met je telefoon maak je foto's die viral gaan. Zo krijg je meer likes, meer gasten en meer bekendheid voor je restaurant. Want elke mooie foto is gratis reclame voor jouw zaak. Tijd om die camera te pakken!