
50 jaar Henk Patat, 50 jaar prijs-kwaliteit met Aviko
Dit jaar viert Henk Patat een bijzondere mijlpaal: het familiebedrijf bestaat 50 jaar! Wat ooit begon als een eenvoudig patatkarretje is uitgegroeid tot een bedrijf met 23 foodtrucks dat op de grootste evenementen in Nederland staat. We spraken met Kees, de zoon van oprichter Henk, over het geheim achter hun succes en waarom ze al jaren kiezen voor Aviko's Oerfriet.
Van een enkel karretje naar 23 foodtrucks
‘Mijn vader was 1 van de eersten in Nederland met een foodtruck’, vertelt Kees. ‘Hij had zo'n heel oud karretje met van die schuifraampjes erin, van het merk Bedford. Die zie je nog steeds wel eens rijden als ijswagen.’
In het bescheiden begin reed Henk langs scholen en bouwplaatsen om patat te verkopen. Al snel kwamen de 1e aanvragen binnen: ‘Kan je niet eens een keer met dat wagentje bij ons op een evenementje komen staan?’ En zo begon de groei van het bedrijf. Er kwam nog een wagen bij, en nog 1. ‘En dat is nu uitgegroeid tot 23 wagens’, vertelt Kees trots.
Een echt familiebedrijf
Wat Henk Patat bijzonder maakt, is het familiegevoel dat door het hele bedrijf stroomt. Kees groeide op in het bedrijf en ging al vanaf zijn 7e jaar mee naar evenementen. ‘Dan gingen we met 15 of 20 man op stap om patat bakken. Ik liep meer in de weg dan dat ik hielp, maar ik vond dat als kleine jongen machtig. Daar wilde ik bij horen en bij zijn.' Ook Kees’ moeder werkte in het bedrijf: ‘Mijn moeder was huisvrouw doordeweeks, en in de weekenden hielp ze mee op de evenementen.’
Nu, bijna 50 jaar later, heeft Kees het stokje overgenomen van zijn vader, die in januari 2022 met pensioen ging. ‘Al bemoeit hij zich nog steeds met van alles’, lacht Kees.
Prijs-kwaliteit als fundament
Als we Kees vragen wat Henk Patat groot heeft gemaakt, is het antwoord helder: de verhouding tussen prijs en kwaliteit. ‘We proberen de prijs goed en reëel te houden. En de kwaliteit is erg belangrijk.'
Die focus op kwaliteit is juist op evenementen en festivals een onderscheidende factor. ‘Er zijn bijna geen bedrijven die op grote evenementen de kwaliteit kunnen behouden. Dat hoor je ook vaak terug als iemand op een festival een patatje gaat halen. Dan is het van die half slappe, rauwe patat.’
Waarom Aviko's oerfriet?
Bij Henk Patat gebruiken ze al jaren Aviko's Oerfriet. ‘Dat komt puur vanwege de kwaliteit’, zegt Kees. ‘De Oerfriet van Aviko komt het meest dichtbij zelfgesneden patat.’
Wat maakt de Oerfriet zo bijzonder? ‘Sowieso de smaak van de Oerfriet. Maar de Oerfriet kleurt ook heel mooi. Het blijft niet van die bleke patat, er zit een mooie goudbruine kleur aan. Je ziet mensen kijken en denken: ja, dit is een lekker vers patatje.’
Logistiek op grote schaal
Een bedrijf runnen met zo veel foodtrucks die op de drukste evenementen in Nederland staan, vraagt om strakke logistiek. Bij een topproductie verwerkt 1 wagen wel 250 kilo patat per uur. Met meerdere wagens op grote evenementen betekent dit enorme hoeveelheden friet die perfect gebakken moeten worden.
‘Van tevoren maken we uitgebreide draaiboeken met wat gaan we doen, welke wagens we daarvoor nodig hebben en welk personeel we inzetten. En wat veel mensen niet beseffen is de lange werkdag die achter een evenement schuilgaat’, vertelt Kees. ‘We staan al uren voor aanvang van een festival op te bouwen. En als het evenement is afgelopen, zijn wij nog niet klaar.’
De kracht van een hecht team
Hoewel Henk Patat op grote schaal werkt, blijft het een hecht team. Met 4 vaste medewerkers en zo'n 40 nul-uren krachten draaien ze alle evenementen. ‘We werken niet met uitzendbureaus of scholieren’, legt Kees uit. ‘Die 40 man hebben verstand van het vak en zijn eigenlijk allemaal familie, vrienden of kennissen. Mensen die het leuk vinden om dit soort werk erbij te doen. Want iemand die met plezier werkt en weet wat ie doet, werkt hard voor je.’
Op naar een duurzame toekomst
Na bijna 50 jaar blijft Henk Patat innoveren. Ze zijn bezig met duurzaamheid door over te stappen op kartonnen verpakkingen en energiezuinige frituurovens. Ook op het gebied van social media en online zichtbaarheid zetten ze nieuwe stappen. Maar wat altijd centraal staat is de kwaliteit van hun product. Met Aviko's Oerfriet als basis blijven ze festivalgangers verrassen met patat die er niet alleen goed uitziet, maar ook fantastisch smaakt.
Ook de kwaliteit van je frituurproducten naar een hoger niveau tillen? Probeer dan Aviko's Oerfriet – het geheim achter 50 jaar succesvol patat bakken bij Henk Patat!