Chef blijdorp in de keuken

Duurzaamheid in Blijdorp: ‘Je moet bezoekers verleiden, niet dwingen’

Diergaarde Blijdorp zet duurzaamheid centraal – en dat proef je ook in hun horeca-aanbod. Sinds hun transformatie tot natuurbehoudorganisatie kijkt Blijdorp verder dan het welzijn van de dieren. Ook hun foodservice moet kloppen met de nieuwe missie. ‘Als je impact wil maken, dan kan je geen kiloknallers verkopen’, zegt Edwin Allen, assistent operationeel manager bij Blijdorp. Maar hoe balanceert Blijdorp hun visie op duurzaamheid en de wens van gasten?  

Kritisch inkopen 

Blijdorp heeft zich geherpositioneerd als natuurbehoudorganisatie. Daar gaat ook de horeca in mee. ‘Als wij ons inzetten voor natuurbehoud, moet dat ook te zien zijn in wat we serveren’, legt Edwin uit. ‘Sinds kort krijg je bij onze to-go locaties drinken mee in herbruikbare bekers. En we zijn kritisch voordat er een nieuw artikel in ons assortiment komt: past het bij onze visie op dierenwelzijn en duurzaamheid? Denk bijvoorbeeld aan duurzame of lokale ingrediënten. Maar vergeet ook transport niet: we bundelen onze bestellingen zodat er maar een of hooguit twee vrachtwagens langskomen.’ 

Vlees of vega: laat de gast kiezen 

Edwin houdt zich al langere tijd bezig met duurzame keuzes op de menukaart. Daarbij ligt de focus op bewust kiezen. Hij vertelt: ‘We verduurzamen, maar ik begrijp ook dat onze bezoekers nog niet klaar zijn voor een volledig plantaardig menu. We willen bezoekers verleiden, niet dwingen. Dat betekent dat we vegetarische gerechten en snacks presenteren als “net zo lekker”, in plaats van zeggen dat ze beter zijn. Bezoekers maken zo op een laagdrempelige en subtiele manier kennis met duurzame opties. Zo krijgen we ze mee in ons verhaal,’ legt hij uit.  

Bekijk ons Green Delight aanbod 

Hang het niet aan de grote klok 

Edwin heeft ook ervaren dat het niet nodig is om je duurzame aanpassingen groot aan te kondigen. Soms kom je verder door het menu subtiel te veranderen. Edwin: ‘We hebben bijvoorbeeld vegetarische opties geïntroduceerd zonder daar al te veel ruchtbaarheid aan te geven. Soms veranderen we een gerecht stilletjes naar een plantaardige variant, zonder het groot te communiceren. Zo ontdekten veel mensen pas later dat hun favoriete kroket al lang vegetarisch was. Op de menukaart staat gewoon kroket, met daarachter een subtiel groen vinkje om aan te geven dat er geen vlees in zit. Mensen vinden het erg lekker en kunnen soms niet geloven dat de kroketten vegetarisch en inmiddels zelfs veganistisch zijn.’  

Creatief en gezond menu-concept 

Ook de jongste bezoekers worden op een speelse manier meegenomen in de duurzame visie. Edwin bedacht educatieve lunches die geïnspireerd zijn op het dieet van bekende dieren in Blijdorp. Door te eten als je favoriete dier word je net zo slim, snel of sterk. Edwin: ‘Dat werkt. Elk kind wil zo sterk zijn zoals onze bekende gorilla Bokito. En laat het dieet van gorilla’s nou overwegend vegetarisch zijn. Met ‘Keuken Blijdorp’ heeft Diergaarde Blijdorp zelfs een heus kookprogramma op YouTube waar maaltijden worden bereid die gebaseerd zijn op deze ingrediënten. Edwin speelt zelf uiteraard ook een rol in de zesdelige kinderserie. Zo zie je dat je met een beetje creativiteit ook kinderen enthousiast krijgt over een gezonde en duurzame lunch. Die vinden een bietenmuffin en een smoothie van amandelmelk en boerenkool heerlijk.’ Blijdorp breidt het concept binnenkort verder uit met de campagne ‘Generatie Groen’, om kinderen op een speelse manier te leren over duurzaamheid en de natuur.

Samen op weg naar een betere toekomst 

Door gezonde en duurzame opties als een vanzelfsprekend onderdeel van het aanbod te presenteren, slaagt Edwin erin om de gasten mee te nemen in bewuste beslissingen zonder te pushen. Edwin: ‘Mijn missie is geslaagd als gasten vrolijk weggaan met een voldaan gevoel en misschien zelfs met een nieuw perspectief op duurzaamheid.’ 

Lees hier hoe Diergaarde Blijdorp de klantbeleving in hun horeca hooghoudt