Inspiratie, trends & tips

  • AVIKO-00134_48 49 Steam & Fresh 1a bereid

De aardappel: de held op elk menu

Geplaatst op 20/09/2017

Waarschijnlijk denk je als chef-kok bij een gezond menu niet meteen aan de aardappel. De aardappel heeft immers nogal de reputatie een ongezonde dikmaker te zijn. Maar klopt dat eigenlijk wel? Wij geven je vier goede redenen om vaker aardappelen te serveren aan je gasten.

1. De aardappel is allergenenvrij

In een restaurant kan het behoorlijk lastig zijn om rekening te houden met verschillende dieetwensen. Veel alternatieven voor aardappelen bevatten allergenen zoals gluten, ei of melk. De aardappel is allergenenvrij, dus je hoeft geen ingrediënten achter de hand te hebben. Natuurlijk moet je er bij het bereiden en serveren wel op letten dat de aardappel niet in aanraking komt met allergenen.

2. De aardappel is geschikt voor veganisten

Steeds meer mensen vinden het belangrijk om (vaker) vegetarisch of zelfs veganistisch te eten. De aardappel is een plant en past dus perfect in een veganistisch voedingspatroon. Met de groeiende groep veganisten doen restaurants er goed aan (meer) aardappelgerechten op hun kaart op te nemen. Zeker omdat restaurantgasten bereid zijn er meer geld aan uit te geven.

3. De aardappel bevat veel vitamines, mineralen en vezels

Feel good food wordt steeds belangrijker. Mensen willen niet langer eten om hun maag te vullen, ze willen zich goed voelen. Bovendien willen restaurantgasten steeds vaker weten wat er precies in hun eten zit. De aardappel bevat vitamine B-complex en vitamine C. Daarnaast zitten er in de aardappel veel mineralen zoals magnesium, ijzer en calcium. Verder is de aardappel een bron van vezels, die zorgen voor een verzadigd gevoel.

Tip: aardappelen in de schil bevatten de meeste vezels en voedingsstoffen. Bereid de aardappelen dus zo veel mogelijk in de schil.

4. De aardappel is géén dikmaker

Veel mensen denken dat de aardappel een dikmaker is, maar dat klopt niet. Er zitten wel veel koolhydraten in de vorm van zetmeel in, maar dit zijn complexe koolhydraten. Deze geven geleidelijk hun energie af en zorgen daardoor lange tijd voor een verzadigd gevoel.  Daarnaast bevatten aardappelen tot de helft minder koolhydraten dan rijst of pasta. Ze bevatten dus ook minder calorieën. De aardappel bestaat voor maar liefst 80 procent uit vocht. Het is dan ook de beste optie voor een gezond menu. 

Het gebruik van voorgegaarde en voorgebakken aardappelproducten bespaart tijd, en dus kosten, waardoor jij je kunt focussen op het toevoegen van je eigen signatuur aan je gerechten. Bovendien hoef je door het gebruik van afgepaste porties minder voedsel weg te gooien. De aardappelproducten van Aviko zijn gemakkelijk en snel te bereiden en bevatten dezelfde voedingsstoffen als verse aardappelen.