Slimme manieren om succesvol in te spelen op het festivalseizoen
Sta jij op de festivals deze zomer?
De zomer is gevuld met events en festivals. En op zulke feestelijke plekken kan lekker eten natuurlijk niet ontbreken. Hoe speel je hier slim op in als horecaondernemer? Hoe val je op? En hoe trek je (nieuwe) klanten aan? Met deze tips maak je van het festivalseizoen een succes.
1. Op het menu: variatie en gemak
Als er veel mensen zijn, dan zijn er ook veel eetgelegenheden. Dus zorg dat je eruit springt door bijvoorbeeld een speciaal festivalmenu aan te bieden. Denk aan creatieve gerechten die ook nog eens snel en makkelijk te eten zijn: fingerfood, streetfood, sharing dishes. Inspiratie nodig voor snacks die scoren?
Bekijk het snack-assortiment
2. Ken je publiek
Elk event heeft zijn eigen publiek. Dus je doet er slim aan om in te spelen op de eetgewoonten en dieetwensen van de festivalgangers, én op het type event. Bied bijvoorbeeld veganistische of vegetarische opties aan op een festival dat bekendstaat om zijn duurzame of ecologische publiek. Door je menu aan te passen aan de voorkeuren en waarden van je doelgroep, vergroot je je aantrekkingskracht.
3. Denk aan je workflow
Een succesvolle service tijdens events? Dat doe je door snelheid te maken. Zorg voor genoeg personeel en voorkom lange wachtrijen en geïrriteerde festivalgangers. Kies ook voor een makkelijk betaalsysteem. Voorzie eventueel een aparte rij voor populaire gerechten die heel snel klaar zijn.
4. Zorg voor zichtbaarheid
Het leuke aan events? Je kan helemaal mee in de festivalvibe gaan. Kleed je foodtruck of kraam aan in het thema van je gerechten. Ga voor aantrekkelijk, herkenbaar en iets waar het oog van festivalbezoekers op blijft hangen. Zolang jij, je kraam en je team maar een opvallend geheel vormen. Er zijn manieren genoeg om de aandacht te trekken (en weg te halen bij je buren).
5. Ga voor duurzaam
Naast plantaardige gerechten zijn er ook andere manieren om duurzaam bezig te zijn. Want ja, duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Ga voor composteerbare verpakkingen, verminder plasticgebruik en voedselverspilling. Zo trek je niet alleen een bewuster publiek aan, maar creëer je een duurzaam imago én draag je bij aan een groenere wereld.
6. Gebruik sociale media
Zowel voor, tijdens als na het festival kan je hier slim gebruik van maken. Deel waar je te vinden bent, post foto's van je gerechten en moedig tevreden klanten aan om hun ervaringen te delen. Live updates en interacties kunnen meer bezoekers naar je truck trekken.
7. Maak je menu uniek
Naast plantaardige gerechten zijn er ook andere manieren om duurzaam bezig te zijn. Want ja, duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Ga voor composteerbare verpakkingen, verminder plasticgebruik en voedselverspilling. Zo trek je niet alleen een bewuster publiek aan, maar creëer je een duurzaam imago én draag je bij aan een groenere wereld.
8. Sta open voor feedback
Luister naar wat je festivalgangers te zeggen hebben en hou ook in de gaten welke gerechten het beste verkopen. Door je zo flexibel op te stellen, kan je het verschil maken tussen een goede en een fantastische festivalervaring.
Pas je deze tips toe? Dan maak je er vast een succesvol festivalseizoen van. En succes op het festivalterrein ... dat vertaalt zich vaak in meer fans en klanten, meer boekingen en uiteindelijk een bloeiend en groeiend bedrijf.