
Personeelstekort in de horeca? 8 tips die echt werken!
Heb jij ook een papiertje met 'personeel gezocht' op het raam hangen? Met het personeelstekort in de horeca is die kans best groot. Het goede nieuws? Er zijn concrete stappen die je kan nemen om niet alleen nieuw personeel aan te trekken, maar vooral om je huidige team te behouden. Wij geven je 8 praktische tips voor een succesvolle wervingsstrategie en behoud van je werknemers.
1. Praat met je werknemers
Een hoger salaris, een verhuizing of persoonlijke omstandigheden; mensen kunnen om verschillende redenen kiezen voor een andere baan. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2024 blijkt dat horecawerknemers gemiddeld 3,93 jaar bij hun werkgever werken, het laagst van alle sectoren. Het is belangrijk om regelmatig met je werknemers te praten over hun tevredenheid en zorgen. Vraag ook naar hun dagelijkse werkdruk in de keuken, daar wordt veel stress door veroorzaakt.
2. Stimuleer werving via je eigen team
Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Door een bonus aan te bieden aan werknemers die nieuwe collega’s aandragen, stimuleer je je personeel om actief mee te denken aan de werving van nieuw talent. Zij kennen vast wel iemand die toe is aan een nieuwe uitdaging.
3. Zorg voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn vaak belangrijker dan je denkt voor het behoud van personeel. Denk verder dan alleen salaris. Overweeg een kinderopvangvergoeding voor dagpersoneel, flexibele werktijden of opleidingsbudget voor ontwikkeling.
4. Laat je personeel zich veilig voelen
Met duidelijke veiligheidsprotocollen voelt het personeel zich veilig tijdens het werken. En wanneer er een noodsituatie ontstaat, weet iedereen meteen wat ze moeten doen. Daarnaast heeft het gedrag van klanten grote invloed op de sfeer. Wanneer klanten zich respectvol gedragen, voelt het personeel zich veilig. En dat zorgt ervoor dat werken een stuk leuker wordt. Duidelijke huisregels doen wonderen voor het werkplezier.
5. Zorg goed voor je werknemers
Burn-outs komen veel voor onder horecapersoneel. En wanneer je focust op het werven van personeel, is het makkelijk om de mensen die al voor je werken te vergeten. Maar de beste wervingsstrategie? Dat is goed zorgen voor je huidige werknemers. Met slimme keuzes voor ingrediënten verminder je bijvoorbeeld de hoge tijdsdruk. Ontdek hoe Aviko's producten je team meer ademruimte geven tijdens piekuren. Zorg verder voor duidelijke roosters, voor voldoende rust en laat zien dat je hun inzet waardeert. Dan zullen medewerkers jou ook sneller als werkgever aanraden aan hun omgeving.
6. Overweeg nieuwe bedrijfsmodellen
Betrek je personeel actief bij bedrijfsbeslissingen en laat ze meedenken over de toekomst. Dit creëert een gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid. Of experimenteer met winstdeling. Hierbij krijgen werknemers naast hun salaris ook een deel van de winst. Dit kan bijvoorbeeld op basis van individuele prestaties.
7. Verhoog de lonen
Dat klinkt gek, maar een kleine loonsverhoging is goedkoper dan constant nieuw personeel inwerken. Dit is herhaaldelijk bevestigd in HR-onderzoeken en kosten-batenanalyses binnen de horeca en andere sectoren. De realiteit is dat veel horecapersoneel vertrekt naar beter betalende sectoren. Onderzoek wat concurrenten betalen en zorg dat je minimaal een marktconform salaris biedt. Is hier geen ruimte voor? Zet dan in op het verhogen van de arbeidsproductiviteit, adviseert ook ABN AMRO op basis van hun onderzoek over personeelsverloop in de horeca (2019). Dit kan onder meer door het investeren in keukenapparatuur of andere hulpmiddelen; zie hiervoor de volgende tip!
8. Gebruik meer kant-en-klaar producten
Door kant-en-klaar producten van goede kwaliteit te gebruiken, maak je het werk voor je personeel makkelijker, efficiënter, en leuker. Want minder voorbereidingstijd betekent minder stress en meer tijd voor gastvrijheid. Bekijk al onze tijdbesparende producten van aardappels, speciaal voor foodprofessionals.
Aan de slag
Het personeelstekort in de horeca is en blijft een uitdaging. Door te investeren in je huidige team en slimme keuzes te maken in je bedrijfsvoering, leg je de basis voor een stabiele en gemotiveerde werkplek. Kies 1 of 2 tips uit die bij jouw situatie passen en bouw daar verder op. Een tevreden team is tenslotte je beste visitekaartje voor nieuwe medewerkers!