Inspiratie, trends & tips

  • Vega_flexitarier_trend

Aanbod vegetarische gerechten in horeca onvoldoende

Geplaatst op 20/02/2018

Wie minimaal één keer per week vegetarisch eet, wordt flexitariër genoemd. In totaal is 67% van de totale Nederlandse bevolking flexitariër*. Sommige mensen zijn flexitariër zonder het zelf te beseffen. Met name millennials (18-35 jaar) kiezen steeds vaker bewust voor minder vlees en vis. De belangrijkste redenen om vegetarisch te eten zijn afwisseling, gezondheid en dierenwelzijn.

Dat blijkt uit online onderzoek door Toluna** in opdracht van Aviko Foodservice onder 300 respondenten tussen de 18 en 35 jaar die flexitariër zijn. Supermarkten spelen al goed in op de vega trend. Het aanbod en de diversiteit van vegetarische gerechten op de menukaart van restaurants is echter nog niet optimaal.

Helft flexitariërs ontevreden over vegetarisch aanbod

Uit het onderzoek blijkt dat millennials ook in restaurants graag een uitgebreid en gevarieerd vegetarisch menu aanbod zien. Hoewel het niet altijd de doorslag geeft om ergens te gaan eten, hecht meer dan 50% van de millennials waarde aan vegetarische gerechten op de menukaart. Meer dan 60% van de flexitariërs beoordeelt de keuze van het aantal vegetarische gerechten in restaurants matig tot slecht. Slechts de helft van hen geeft het aanbod van vegetarische gerechten op de menukaart een positieve score. De meeste flexitariërs (39%) kiezen een vegetarisch gerecht als voorgerecht, 31% geeft de voorkeur aan een vegetarisch hoofdgerecht en 20% kiest vegetarisch het liefst als lunch. Vegetarische salades, soepen en ovenschotels zijn favoriet.

Heeft jouw kaart voldoende vegetarisch aanbod?

Dat er ruimte is voor verbetering op de menukaart hebben wij zelf ook geconstateerd. We hebben 200 menukaarten van verschillende restaurants naast elkaar gelegd en het vegetarisch aanbod is teleurstellend. Meer informatie over dit onderzoek vind je hier.

Ons advies is om eens kritisch naar je eigen menukaart te kijken. Biedt jouw kaart voldoende vegetarische gerechten en is het aanbod divers genoeg? Mooie vegetarische gerechten met een uitgebalanceerde diversiteit zijn niet alleen een hedendaagse eis, maar zijn daarnaast een goede manier om je te onderscheiden van de concurrent.

Wil je een overzicht van ons onderzoek bekijken? 

Klik dan hier voor de infographic!

 

* Natuur & Milieu Vegamonitor september 2016 van https://www.natuurenmilieu.nl/wp-content/uploads/2016/09/Natuur-Milieu-Vegamonitor.pdf
** Consumentenonderzoek van Toluna in oktober 2016 onder 300 respondenten die minimaal één keer per week vegetarisch eten