Inspiratie, trends & tips

  • Scoren Facebook

5 tips om te scoren op Facebook met jouw restaurant

Geplaatst op 23/09/2020

Al houd je je waarschijnlijk liever bezig met koken, ondernemen en gastvrijheid: om social media kun je niet meer heen. Het is de plek om in contact te blijven met je gasten en het is een mooi uithangbord voor potentiële gasten. Want de meeste gasten komen niet meer spontaan binnenwandelen, maar oriënteren eerst online. Dus hoe zet je social media in voor jouw restaurant? Wij serveren 5 tips.

1. Wees zichtbaar en relevant

Houd je volgers en fans betrokken met dagelijkse updates. Dit hoeft niet uitgebreid te zijn, het kan al met een leuke update of mooie foto. Plaats bijvoorbeeld een foto van de keukenbrigade tijdens de mise-en-place, de allernieuwste cocktail op de kaart of haak in op een bijzondere (feest)dag zoals Koningsdag of een event bij jou in de omgeving. Weinig tijd? Kies er dan voor om één kanaal heel goed te doen of plan je posts in op een moment dat het jou wel schikt.

2. Maak foto's en video's in goede kwaliteit

Ga eens na hoe je zelf door je socialmediakanalen scrollt. Wat trekt je aandacht en wat sla je over? De meeste mensen zijn visueel ingesteld: een prachtige foto of korte grappige video trekt de aandacht, een lap tekst sla je over. Speel daarop in. Zorg voor goede kwaliteit foto's die passen bij de uitstraling van je zaak. Probeer zoveel mogelijk horizontaal te fotograferen en filmen, zorg voor goede belichting en let op een schone achtergrond als je bijvoorbeeld in de keuken staat. Tip: zorg dat je video's niet langer dan 1 minuut duren en ook zonder geluid goed te volgen zijn.

3. Stimuleer online mond-tot-mondreclame

Maak je zaak fotogeniek. Hoe mooier en origineler het interieur, exterieur of de gerechten van je zaak, hoe groter de kans dat gasten een foto op hun social kanaal delen. Ofwel: gratis reclame. Creëer bijvoorbeeld een bijzonder uithangbord of een mooie wand met jouw logo, zorg voor een unieke ervaring bij het uitserveren van een gerecht, serveer een over-the-top cocktail of werk met kleurrijke contrasten tussen de gerechten en het servies. Tip: communiceer over jouw eigen kanalen met een klein icoon op de menukaart. Zo stimuleer je gasten om je in de foto te taggen of online in te checken bij jouw zaak.

4. Zorg voor reactie en interactie

Net zoals je in je zaak reageert op een zwaaiende gast, is dat online ook belangrijk. De wijze waarop een zaak communiceert met volgers, zegt veel over hun gastvrijheid. Probeer binnen enkele dagen te reageren op comments en vragen. Dat geldt natuurlijk ook voor klachten. Ga het gesprek aan en laat potentiële gasten zien hoe je met feedback omgaat. Tip: deel leuke foto's gemaakt door gasten waarin je zaak getagd is. Zo laat je gasten zien dat je het waardeert als ze foto's maken en delen. En wie weet stimuleert het andere gasten om hetzelfde te doen.

5. Adverteer eens via social media

In tegenstelling tot veel printmedia, kun je online een hele specifieke doelgroep aanspreken. Als je er budget voor hebt, is het wellicht het overwegen waard om eens online reclame te maken voor je zaak. Op Facebook kun je heel gericht adverteren, je kunt je doelgroep bijvoorbeeld selecteren op leeftijd, geslacht, interesses en woonplaats. Dat kan al vanaf €10. Een goedkoop en doelgericht alternatief om nieuwe gasten te bereiken.