Inspiratie, trends & tips

  • social media

5 tips om social media in te zetten voor jouw restaurant

Geplaatst op 22/09/2020

Als horecaondernemer houd je je natuurlijk het liefst bezig met koken, ondernemen en gasten ontvangen. Toch kun je niet om social media heen. Het is zowel de plek om in contact te blijven met je gasten als een mooi uithangbord voor potentiële, nieuwe gasten. De meeste gasten komen namelijk niet meer spontaan binnenwandelen, maar oriënteren zich eerst online. Het is dus belangrijk dat jouw socialmediakanalen er tiptop uitzien. Wij serveren 5 tips.

1. Richt je profielen compleet in

Je socialmediaprofielen zijn net zo goed (of misschien nog wel meer) het visitekaartje van je bedrijf als je website. Vul ze dus volledig in.

Op Facebook:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Type restaurant
  • Openingstijden

Instagram:

  • Beschrijving met keywords (termen waarop je gevonden wilt worden, bijvoorbeeld Italiaans restaurant Utrecht)
  • Link naar je website

Denk ook aan je branding. Upload je logo dus als profielfoto en zorg voor een aantrekkelijke achtergrondfoto.

Pro tip: op Instagram kun je maar één link kwijt in je bio. Maak een speciale Instagram-pagina aan op je website (jouwwebsite.nl/instagram) en verzamel hier alle belangrijke links voor je Instagram-bezoekers. Zo kun je vanuit je posts gemakkelijk naar specifieke informatie verwijzen zonder dat mensen moeten zoeken op je website.

2. Post elke dag een update

Houd je volgers en fans betrokken met dagelijkse updates. Dat kan heel simpel. Plaats bijvoorbeeld een foto van de keukenbrigade tijdens de mise-en-place, de allernieuwste cocktail op de kaart of haak in op een bijzondere (feest)dag zoals Koningsdag of een event bij jou in de omgeving. Maar denk ook aan foto's die gemaakt zijn door je gasten. Pro tip: vind je het lastig om te bedenken wat je moet posten? Denk dan in categorieën en koppel elke categorie aan een dag van de week. Op zaterdag deel je bijvoorbeeld een foto van een gerecht, op zondag een foto van je chef-kok die geconcentreerd de laatste hand legt aan een gerecht, op maandag een foto van gasten die in het weekend bij je gegeten hebben, enzovoort.

Fabrizio -magoni -boa Dpm C-_Xo -unsplash

3. Deel onweerstaanbare foto's van je gerechten

Als het om foto's gaat, zijn je volgers onverbiddelijk. Iedereen wil graag eten bij een restaurant waar het eten er aantrekkelijk uitziet. Zorg daarom voor smakelijke foto's. Dat kan prima met je smartphone.

Enkele tips:

  • Gebruik natuurlijk licht, zet je gerecht dus naast een raam.
  • Vermijd de zoom-functie en breng in plaats daarvan je telefoon dichterbij.
  • Neem meerdere foto's van hetzelfde shot, zodat je achteraf de scherpste kunt kiezen.
  • Schiet je foto's recht van boven.
  • Houd je telefoon zo stil mogelijk.

Pro tip: gebruik vierkante foto's voor posts in de timeline. Deze werken op zowel Instagram als Facebook (en eventueel LinkedIn) goed en nemen veel ruimte in beslag op het scherm van een smartphone. Hierdoor spring je eruit in de timeline van je volgers.

Er bestaan verschillende gratis fotobewerkingsapps voor iOS en Android waarmee je je foto's heel gemakkelijk kunt bewerken op je smartphone. Enkele voorbeelden van goede apps zijn Pixlr (iOS/Android) of Snapseed (iOS/Android). De app Foodie (iOS/Android) is zelfs speciaal voor het bewerken van foto's van eten.

4. Maak je restaurant Instagram-waardig

Je volgers willen niet alleen aantrekkelijke foto's voorbij zien komen in hun timeline. Ze willen zelf ook Insta-waardige foto's maken. Het is dus niet alleen belangrijk dat je gerechten instagrammable zijn, ook je interieur moet dat zijn. Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld eens naar The Streetfood Club, met een speciale Insta-stoel die perfect is voor een kiekje. Ook het bijna volledig roze MaMa Kelly in Amsterdam is helemaal Insta-proof. Ook Aloha in Rotterdam is een plek waar mensen zich graag op de foto laten zetten.

Plank All Over The World _0

5. Gebruik hashtags

Hashtags zijn ontzettend effectief op Instagram en je kunt er dan ook veel nieuwe volgers mee aantrekken. Mits je ze op de juiste manier inzet, natuurlijk. Een goede strategie is om een combinatie van vier typen hashtags aan te houden:

  • Fotospecifiek (beschrijf het gerecht dat op de foto te zien is, bijvoorbeeld #lasagne)
  • Restaurantspecifiek (beschrijf het soort eten, de naam van je restaurant, bijvoorbeeld #italiaanseten #restaurantvesuvio)
  • Algemeen (algemene voedingsgerelateerde hashtags zoals #foodie #instafood #foodlover)Locatiespecifiek (de locatie van je restaurant, bijvoorbeeld #utrecht)

Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld eens naar de hashtags van de eerdergenoemde The Streetfood Club op Instagram.

Tip: check voordat je een hashtag gebruikt of anderen de hashtag ook gebruiken en of ze hem op dezelfde manier gebruiken als jij.

Pro tip: creëer een eigen restauranthashtag en moedig je gasten aan deze te gebruiken. Zo zorgen zij voor meer zichtbaarheid voor jouw restaurant en kom jij gemakkelijker aan content die je zelf kunt delen op je kanalen. Je kunt je restauranthashtag ook inzetten voor wedstrijden. Geef bijvoorbeeld elke maand een gratis diner voor twee weg aan een gast die de mooiste foto heeft geplaatst. Of laat je gasten zelf een bijschrift verzinnen bij een foto.

Steeds meer restaurants vinden hun weg op social media. Het wordt daardoor lastiger om goed zichtbaar te zijn met organische (niet-betaalde) content. Daarom is het slim om daarnaast ook aan de slag te gaan met Facebook adverteren. Lees onze praktische tips voor adverteren op Facebook.