Inspiratie, trends & tips

  • pexels-norma-mortenson-4392876

5 tips om snel te starten met maaltijdbezorging

Geplaatst op 27/07/2020

Thuisbezorgen en afhalen is het snelst groeiende segment binnen foodservice. Een trend die sinds de start van de coronacrisis in een stroomversnelling is geraakt. In tijden van gesloten deuren was het dé manier om in contact te blijven met je gasten en om inkomsten te behouden. Maar ook nu je weer gasten mag ontvangen, zijn bezorging en take away nog steeds een ideale, extra inkomstenbron. We geven je 5 praktische tips voor een vliegende start.

1. Maak een speciale menukaart met gerechten die geschikt zijn om te bezorgen

In je restaurant kun je de borden precies zo opmaken en uitserveren als je wilt. Dat is met bezorging wel een ander verhaal. Gerechten met een uitgebreide opmaak of met gevoelige componenten zoals een krokantje zijn minder geschikt voor take away of bezorging. Maak daarom een aparte bezorg- en afhaalkaart met gerechten die geschikt zijn voor bezorging. Kies voor gerechten die makkelijk te verpakken zijn en hun smaken en texturen behouden. Focus je daarbij, waar mogelijk, op de gerechten die de meeste omzet genereren in het restaurant.

Pexels -roman -odintsov -4552130

2. Promoot je bezorg- en afhaaldienst via diverse kanalen

Als je vóór corona geen bezorg- en take away-mogelijkheden aanbood, weten je vaste gasten niet dat je dat nu wel doet. Promoot jouw bezorg- en afhaaldienst dus via alle kanalen die je hebt. Verwijs vanuit je nieuwsbrief en social media naar een speciale pagina op je website met daarop je menu, maar ook de tijden waarop je bereikbaar bent en je bestelvoorwaarden. Plaats ook af en toe een update op social media om je bezorgmogelijkheden onder de aandacht te brengen.

Lees ook: 5 tips om social media in te zetten voor je restaurant. 

3. Kies het juiste verpakkingsmateriaal

Je wilt niet dat de kwaliteit van je gerecht wordt aangetast omdat je het verkeerd hebt verpakt. Denk dus goed na over goedsluitende boxen, stevige zakken en kleine bakjes voor losse elementen zoals saus en krokantjes. Daarnaast komen deze gasten niet in je zaak en je wilt ze wel de beleving en gastvrijheid meegeven die ze van je gewend zijn. Geef de verpakking bijvoorbeeld een persoonlijke twist door een stempel met jouw logo, voeg in de tas een persoonlijk bedankbriefje toe en lever bijvoorbeeld servetten of verfrissingsdoekjes bij de bestelling.

Voor verpakkingsmateriaal kun je terecht bij onder andere de Verpakkingsshop, de Horecavoordeelshop of Paardekooper. 

4. Beslis hoe je gaat bezorgen

In het ideale geval heb je natuurlijk auto's, scooters en (elektrische) fietsen met jouw bedrijfslogo erop rondrijden, maar dat brengt forse investeringen met zich mee. Een snellere en goedkopere oplossing is om medewerkers met een rijbewijs in te zetten om maaltijden te bezorgen of een aantal goede fietsen ombouwen tot bezorgfiets. Denk hierbij wel aan de juiste verzekeringen. Aanvullende tip: in Nederland moeten gerechten binnen 30 minuten na vertrek bij de klant zijn. Maak het bezorgingsgebied in eerste instantie dus niet te groot, maar breid het langzaam uit naarmate je meer ervaring hebt met bezorgen.

5. Communiceer over je coronamaatregelen

Je klanten willen graag weten wat jij doet om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Vermeld dus op je website (en je speciale bezorgpagina) dat je de voorkeur geeft aan contactloos betalen. Geef daarnaast aan dat de bezorger de maaltijd voor de deur neerzet en op een afstand van 1,5 meter wacht tot de klant de bestelling in ontvangst heeft genomen. Communiceer deze aanvullende maatregelen ook naar je bezorgers. Heb je aanvullende maatregelen genomen in je keuken? Deze kun je natuurlijk ook vermelden.

Lees ook: 4 tips om je maaltijdbezorging te optimaliseren.