Inspiratie, trends & tips

  • pexels-kaboompics-com-6168

5 tips om Facebook ads in te zetten voor jouw restaurant

Geplaatst op 23/09/2020

Het is de laatste jaren steeds moeilijker geworden om je publiek op Facebook te bereiken met organische (niet-betaalde) posts. Als restaurant is het dus slim om aan de slag te gaan met Facebook adverteren (Facebook ads). Weet je niet waar te beginnen? We geven je 5 tips om je op weg te helpen.

1. Klik niet op 'Bericht promoten'

Heb je een organische (niet-betaalde) post die je onder de aandacht wilt brengen van een groter publiek? Dan kun je ervoor kiezen om deze te boosten via de Bericht promoten-knop onder aan de post. Dit klinkt als een snelle manier om meer mensen te bereiken, maar in de praktijk is het geldverspilling. Je hebt namelijk minder mogelijkheden om je advertentie zo precies mogelijk af te stemmen op je doelgroep. Hierdoor benut je je social-mediabudget niet optimaal. In plaats van je post een boost te geven, kun je dus beter een advertentie inrichten in Facebook-advertentiebeheer. Dat kost wat meer tijd, maar levert je ook meer op.

2. Gebruik locatietargeting

Op Facebook kun je in theorie de hele wereld bereiken met je advertenties. Maar je wilt natuurlijk alleen mensen uit de buurt bereiken. Facebook heeft hiervoor een handige functie die 'locatietargeting' heet. Daarmee kun je instellen dat je advertentie alleen getoond wordt aan mensen die in jouw postcode en in omliggende postcodes wonen. Zo verspil je geen geld aan mensen die jouw restaurant toch niet zullen bezoeken.

3. Specificeer je doelgroep

Een van de voordelen van adverteren op Facebook is dat je heel gedetailleerd kunt specificeren aan wie je je advertentie wilt tonen. Naast locatie kun je kiezen voor demografie (leeftijd, geslacht e.d.), interesses en gedrag. Om de juiste mensen te bereiken, is het heel belangrijk dat je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht. Stel, je hebt een Mexicaans restaurant in een grote stad en richt je vooral op jonge gezinnen. Dan kun je je advertentie bijvoorbeeld richten op Facebook-gebruikers in de leeftijd van 30 tot 40 jaar die specifieke kenmerken in hun profiel hebben staan (bijvoorbeeld: getrouwd), die bepaalde tijdschriften lezen die deze leeftijdsgroep vaak leest en die in (de buurt van) jouw stad wonen.

Pexels -elevate -1267320

4. Maak mensen nieuwsgierig met aantrekkelijke foto's

Mensen gaan niet meer uit eten om hun maag te vullen, ze willen een ervaring. Met alleen goed eten, uitstekende service en een vriendelijke bediening kom je er dus niet meer: je restaurant moet een plek zijn waar je gasten zich thuis voelen en die ze aanraden bij hun vrienden. Prikkel dus de nieuwsgierigheid van mensen met aantrekkelijke foto's in je Facebook ads.

Enkele ideeën:

  • Geef een voorproefje van de unieke atmosfeer in je restaurant.
  • Plaats een foto van de chef-kok, die in opperste concentratie de laatste hand legt aan een verfijnd gerecht.
  • Hebben je gasten een prachtig uitzicht vanuit het restaurant? Deel hier een foto van.
  • Deel foto's van blije gasten (uiteraard met toestemming), terwijl ze aan hun diner zitten en plezier hebben.


5. Breng positieve recensies onder aandacht van je publiek

Mensen die een restaurant overwegen dat ze nog niet kennen, gaan eerst op zoek naar 'social proof' (bewijs dat een restaurant goed is). Krijgt het restaurant goede reviews? Zijn er recensies te vinden op toonaangevende websites of foodblogs? Dus heb je een positieve recensie ontvangen van een culinair recensent of een foodblogger? Maak dan een Facebook-advertentie om deze onder de aandacht te brengen van een groter publiek.

Social media is ideaal om het contact te onderhouden met je vaste gasten en potentiële, nieuwe gasten te bereiken. Op zoek naar meer inspiratie?  Lees onze tips om social media in te zetten voor jouw restaurant.