Nieuws

  • Wachtmoment

Maak winst met de wachttijd: 5 tips

Geplaatst op 21/08/2020

Wie eten bestelt in een cafetaria moet vaak even geduld hebben voordat zijn bestelling klaar is of voordat hij kan betalen. Dat biedt mogelijkheden voor upselling. Wij geven 5 tips voor hoe je winst uit de wachttijd kunt halen.

IJsgekoeld water

1. Bied korting op een voorgerecht of drankje

Wie even op zijn bestelling staat te wachten, heeft zeer waarschijnlijk nú al trek en misschien ook dorst. Speel daarop in door bij bestelling meteen een korting te bieden op je huisgemaakte huzarensalade of frisdrank. Perfect om alvast te eten of te drinken tijdens het wachten. 
 

2. Speel in op zoete en hartige trek

Zoet en zout zijn lastig te weerstaan voor wie nog moet eten. Supermarkten springen daar handig op in door snoep en koekjes bij de kassa te positioneren. Leer van de supermarkt en stal je aanbod aan hartige en zoete kleine (!) snacks dus goed zichtbaar uit. 

Pexels Bekir Donmez 1233258

3. Geef korting op ijs vanaf een bepaald bestelbedrag

De oudste truc in het boekje, maar toch vaak vergeten: vestig de aandacht van je gasten op je ijs of andere specialiteiten. Tip: kijk naar het gemiddelde bestelbedrag en tel daar 2 euro bij op. Wie dat bedrag haalt, krijgt zijn ijsje gratis of met korting. Veel mensen zullen daardoor nét iets meer bestellen. 
 

Sander Dalhuisen Nflyfizf2ju Unsplash

4. Bied je gasten een sample aan

Laat je gasten wat proeven van je nieuwste snack of je huisgemaakte specialiteit. Dit is sympathiek en verleidt tot aankoop. Is het niet bij deze bestelling, dan wel bij de volgende.

 

5. Verzorg je gasten tijdens het wachten

Gasten vinden het prettig als ze tijdens het wachten in de watten worden gelegd. Zet ijsgekoeld water in een mooie glazen container op de bar of counter en voeg wat munt toe. Je gasten mogen zelf tappen. Dat schept een sfeer van service, aandacht en ambacht. 
 

Meer inspiratie opdoen?

Lees ook onze 5 tips om meer te halen uit je loaded fries.