Nieuws

  • social media

5 tips om social media in te zetten voor je cafetaria

Geplaatst op 22/09/2020

Als cafetariahouder heb je natuurlijk het liefst live contact met je gasten. Toch kun je niet meer om social media heen. Het is de plek om in gesprek te blijven met je vaste gasten en een mooi uithangbord voor nieuwe gasten. Het is dus belangrijk dat jouw socialmediakanalen er tiptop uitzien. Wij serveren 5 tips.

1. Richt je profielen compleet in

Je socialmediaprofielen zijn net zo goed (of misschien nog wel meer) het visitekaartje van je bedrijf als je website. Vul ze dus volledig in. Denk ook aan je branding. Upload je logo dus als profielfoto en zorg voor een aantrekkelijke achtergrondfoto.

Op Facebook:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Type cafetaria
  • Openingstijden
  • Zitplekken, bezorg- en afhaalmogelijkheden

Op Instagram, 'het visuele digitale visitekaartje':

  • Beschrijving met keywords (termen waarop je gevonden wilt worden, bijvoorbeeld snackbar centrum Utrecht)
  • Link naar je website

Elke dag update

2. Post elke dag een update

Houd je volgers en fans betrokken met dagelijkse updates. Dat kan heel simpel. Plaats bijvoorbeeld een foto van de bereiding van jouw loaded fries, de allernieuwste vegetarische snack op de kaart of haak in op een bijzondere (feest)dag zoals Koningsdag of een event bij jou in de omgeving. Maar denk ook aan foto's die gemaakt zijn door je gasten.

Pro tip: vind je het lastig om te bedenken wat je moet posten? Denk dan in categorieën en koppel elke categorie aan een dag van de week. Op zaterdag deel je bijvoorbeeld een foto van een populaire snack, op zondag een foto van je collega die verse frites bereidt, op maandag een foto van gasten die in het weekend bij je gegeten of afgehaald hebben, enzovoort.

3. Deel onweerstaanbare foto's van je aanbod

Als het om foto's gaat, zijn je volgers onverbiddelijk. Let daarom goed op de producten zelf en de omgeving daaromheen. Zorg dat het netjes en niet rommelig oogt. Hygiëne is belangrijker dan ooit en mensen vinden het belangrijk dat eten er aantrekkelijk uitziet. Zorg voor smakelijke foto's. Dat kan prima met je smartphone.

Enkele tips:

  • Gebruik natuurlijk licht, zet je frites en snacks dus naast een raam
  • Vermijd de zoom-functie en breng in plaats daarvan je telefoon dichterbij
  • Neem meerdere foto's van hetzelfde shot, zodat je achteraf de scherpste kunt kiezen
  • Schiet je foto's recht van boven
  • Houd je telefoon zo stil mogelijk

Pro tip: gebruik vierkante foto's voor posts in de timeline. Deze werken op zowel Instagram als Facebook (en eventueel LinkedIn) goed en nemen veel ruimte in beslag op het scherm van een smartphone. Hierdoor spring je eruit in de timeline van je volgers.

Er bestaan verschillende gratis fotobewerkingsapps voor iOS en Android waarmee je je foto's heel gemakkelijk kunt bewerken op je smartphone. Enkele voorbeelden van goede apps zijn Pixlr (iOS/Android) of Snapseed (iOS/Android). De app Foodie (iOS/Android) is zelfs speciaal voor het bewerken van foto's van eten.

4. Maak je cafetaria Instagram-waardig

Je volgers willen niet alleen aantrekkelijke foto's voorbij zien komen in hun timeline. Ze willen zelf ook Insta-waardige foto's maken. Het is dus niet alleen belangrijk dat je aanbod instagrammable is, ook je interieur en de beleving daaromheen. Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld eens naar luxe patatzaak Tante Nel met hun branded verpakkingen en prachtige zitplekken aan de gin-tonicbar. Ook bij het Frites Atelier maakt de chef er een complete show van als hij de loaded fries met verse toppings bestrooit.

Hashtags (1)

5. Gebruik hashtags

Hashtags zijn ontzettend effectief op Instagram en je kunt er dan ook veel nieuwe volgers mee aantrekken. Mits je ze op de juiste manier inzet, natuurlijk. Een goede strategie is om een combinatie van vier typen hashtags aan te houden:

  • Fotospecifiek (beschrijf de snack of maaltijd dat op de foto te zien is, bijvoorbeeld #vegakroket)
  • Cafetariaspecifiek (beschrijf het soort eten of je specialiteit en de naam van je cafetaria, bijvoorbeeld #loadedfries #snackbar2.0)
  • Algemeen (algemene voedingsgerelateerde hashtags zoals #foodie #instafood #snacklover)
  • Locatiespecifiek (de locatie van je cafetaria, bijvoorbeeld #utrecht #neude)

Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld eens naar de hashtags van de andere cafetaria op Instagram.

Tip: check voordat je een hashtag gebruikt of anderen de hashtag ook gebruiken en of ze hem op dezelfde manier gebruiken als jij.

Hashtags2

Pro tip: creëer een eigen cafetariahashtag en moedig je gasten aan deze te gebruiken. Zo zorgen zij voor meer zichtbaarheid voor jouw zaak en kom jij gemakkelijker aan content die je zelf kunt delen op je kanalen. Je kunt je cafetariahashtag ook inzetten voor wedstrijden. Geef bijvoorbeeld elke maand een gratis gezinszak friet of afhaal-diner-voor-twee weg aan een gast die de mooiste foto heeft geplaatst. Of laat je gasten zelf een bijschrift verzinnen bij een foto.

Steeds meer cafetaria's vinden hun weg op social media. Het wordt daardoor lastiger om goed zichtbaar te zijn met organische (niet-betaalde) content. Daarom is het slim om daarnaast ook aan de slag te gaan met Facebook adverteren. Lees onze praktische tips voor adverteren op Facebook.