Nieuws

  • FB ads

5 tips om Facebook ads in te zetten voor jouw cafetaria

Geplaatst op 23/09/2020

Het is de laatste jaren steeds moeilijker geworden om je publiek op Facebook te bereiken met organische (niet-betaalde) posts. Als cafetaria is het dus slim om aan de slag te gaan met Facebook adverteren (Facebook ads). Weet je niet waar te beginnen? We geven je 5 tips om je op weg te helpen.

1. Klik niet op 'Bericht promoten'

Heb je een organische (niet-betaalde) post die je onder de aandacht wilt brengen van een groter publiek? Dan kun je ervoor kiezen om deze te boosten via de Bericht promoten-knop onder aan de post. Dit klinkt als een snelle manier om meer mensen te bereiken, maar in de praktijk is het geldverspilling. Je hebt namelijk minder mogelijkheden om je advertentie zo precies mogelijk af te stemmen op je doelgroep. Hierdoor benut je je socialmediabudget niet optimaal. In plaats van je post een boost te geven, kun je dus beter een advertentie inrichten in Facebook-advertentiebeheer. Dat kost wat meer tijd omdat Facebook meer input van je vraagt, maar daardoor levert het je ook meer op. Lees meer over advertentiebeheer op de business-help-pagina van Facebook.

Locatietargetting

2. Gebruik locatietargeting

Op Facebook kun je in theorie de hele wereld bereiken met je advertenties. Maar je wilt natuurlijk alleen mensen uit de buurt bereiken. Facebook heeft hiervoor een handige functie die 'locatietargeting' heet. Daarmee kun je instellen dat je advertentie alleen getoond wordt aan mensen die in jouw postcode en in omliggende postcodes wonen. Zo verspil je geen geld aan mensen die jouw cafetaria toch niet zullen bezoeken.

3. Specificeer je doelgroep

Eén van de voordelen van adverteren op Facebook is dat je heel gedetailleerd kunt specificeren aan wie je je advertentie wilt tonen. Naast locatie kun je kiezen voor demografie (leeftijd, geslacht e.d.), interesses en gedrag. Om de juiste mensen te bereiken, is het heel belangrijk dat je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht. Stel, je hebt een luxe snackbar met terras in een grote stad en richt je vooral op de jongere generaties. Dan kun je je advertentie bijvoorbeeld richten op Facebook-gebruikers in de leeftijd van 15 tot 30 jaar die specifieke kenmerken in hun profiel hebben staan (bijvoorbeeld: student), die bepaalde media gebruikt die deze leeftijdsgroep vaak gebruikt (bijvoorbeeld: TikTok) en die in (de buurt van) jouw stad wonen. 

Aantrekkelijke foto (2)

4. Maak mensen nieuwsgierig met aantrekkelijke foto's

Mensen verwachten steeds meer beleving als ze eten laten bezorgen, gaan afhalen of buiten de deur eten. Ook bij een cafetaria. Natuurlijk moet het eten goed zijn, je service top en de bediening vriendelijk. Maar je zaak moet ook een plek zijn waar je gasten zich thuis voelen en die ze aanraden bij hun vrienden. Prikkel dus de nieuwsgierigheid van mensen met aantrekkelijke foto's in je Facebook ads. Zo concurreer je ook met de populaire fastcasualconcepten in jouw omgeving.

Enkele ideeën:

  • Geef een voorproefje van de gezellige sfeer in jouw zaak
  • Plaats een foto van je collega die de laatste toppings toevoegt aan de loaded fries
  • Heb je leuke zitplekken of een terras? Deel hier een foto van
  • Deel foto's van blije gasten (uiteraard met toestemming), terwijl ze genieten van hun maaltijd en plezier hebben

5. Breng positieve recensies onder aandacht van je publiek

Er zijn veel mensen die eerst online orienteren voordat ze een bezoek brengen aan een nieuwe horecazaak. De mening en ervaringen van andere gasten worden doorgaans als zeer betrouwbaar gezien. Jouw potentiële gasten kijken naar bijvoorbeeld reviews en recensies. Dus heb je een leuke reactie van een gast of zelf een snackexpert of foodblogger? Maak dan een Facebook-advertentie om deze onder de aandacht te brengen van een groter publiek. 

Social media is ideaal om het contact te onderhouden met je vaste gasten en potentiële, nieuwe gasten te bereiken. Op zoek naar meer inspiratie? Lees onze tips om social media in te zetten voor je cafetaria.